Dla kobiet w ciąży

Napisać, że ciąża zmienia wiele w ciele kobiety, to jak nie napisać nic. Śmiało można proces ten nazwać rewolucją, a obejmuje ona praktycznie wszystkie układy ciała:

  • układ hormonalny
  • układ oddechowy
  • układ krwionośny i limfatyczny
  • układ moczowo-płciowy
  • układ pokarmowy
  • układ nerwowy (oj staje się on nerwowy;)
  • układ ruchu

Wszystkie te zmiany, pomimo tego, że prowadzą do cudu narodzin i chwil szczęścia, niestety bywają przykre. Zaparcia, bóle pleców głowy, skurcze łydek, żylaki mogą mocno dać się we znaki nawet najtwardszej z pań. Na szczęście istnieją sposoby na łagodzenie wielu z tych dolegliwości poprzez mądrą i świadomą aktywność fizyczną. Ma ona pozytywny wpływ na przyszłą mamę jak i na rozwijającego się w jej łonie maluszka.

Dzięki ćwiczeniom:

  • zmniejszają się dolegliwości związane ze zmianą postawy ciała,
  • przeciwdziałamy rozstępom skóry,
  • usprawnia się krążenie; zmniejsza się ryzyko obrzęków, żylaków i zakrzepów
  • przeciwdziała się zaparciom i ich przykrym powikłaniom
  • poprawia się kondycja układu oddechowego i wydolność organizmu
  • uczymy się na nowo swojego ciała – bo przecież nie jest ono takie jak kiedyś
  • budujemy bazę, która ułatwi poród, oraz sprawniejszy powrót do formy po nim
  • poprawia się samopoczucia

Śmiało można powiedzieć, że odpowiednio dobrane ćwiczenia działają kompleksowo na organizm kobiety ciężarnej. Często pomijanym aspektem ćwiczeń grupowych jest czynnik społeczny. Kto zrozumie ciężarną lepiej niż inna ciężarna. Fizyczne spotkanie, wymiana doświadczeń, wspólne ćwiczenia, działają lepiej niż wszystkie grupy na FB razem wzięte.

Pamiętać należy, że rozpoczynając swoją aktywność fizyczną w ciąży, należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę, czy nie ma żadnych przeciwwskazań. Ćwiczenia zaczynamy od czwartego miesiąca ciąży.