STABILIZACJA CENTRALNA – CORE STABILITY

Co to stabilizacja centralna?

Jest to prawidłowa kontrola nerwowo-mięśniowa centrum naszego ciała, czyli tułowia. Ma ona nie tylko wpływ na odcinek lędźwiowo krzyżowy, ale również na części obwodowe np. ruchy kończyn górnych.

Prawidłowo mięśnie głębokie powinny się aktywować i stanowić rusztowanie np. dla ruchów kończyn. W przypadku kiedy proces ten ulega zaburzeniu mogą pojawiać się przeciążania i dolegliwości bólowe. Stabilizacja centralna jest istotnym aspektem w przypadku sportowców, jak również wszystkich osób cierpiących np. na ból kręgosłupa.

Które to mięśnie głębokie?

Jest to grupa mięśni, które odpowiadają za nasze centrum ciała. Od strony górnej jest to przepona, dolnej mięśnie dnia miednicy. Z tyłu natomiast mięsień wielodzielny a od strony przedniej poprzeczny brzucha.

W prawidłowych warunkach mięśnie głębokie powinny aktywować się tuż przed wykonaniem ruchu dynamicznego.

Bóle odcinka lędźwiowo – krzyżowego a stabilizacja centralna

Problem pojawia się w przypadku zaburzenia timingu mięśni głębokich, kiedy to aktywują się one dopiero po aktywacji mięśni powierzchownych. Może to być źródłem przeciążeń a kolejno dolegliwości bólowych.

Trening stabilizacji centralnej

Początkowo należy ocenić stopień zaawansowania pacjenta. Następnie trening powinien rozpocząć się od ćwiczeń w pozycji statycznej oczywiście dopasowanych do możliwości danej osoby. Ważna zasadą jest wykonywanie ich w pozycji skorygowanej. Jeśli pacjent nie jest w stanie prawidłowo wykonać danego ćwiczenia należy przejść albo powrócić do łatwiejszej wersji. Ważne, aby trening był dopasowany do charakteru uprawianej przez pacjenta dyscypliny sportowej.

Jak napiąć mięśnie głębokie?

Nauka aktywacji mięśni głębokich jest niezbędną bazą przed rozpoczęciem treningu. W tym celu należy przyciągnąć pępek do kręgosłupa (bez aktywacji powierzchownych mięśni). Alternatywą może być także zbliżanie talerzy biodrowych do siebie (efekt zapinania za ciasnych spodni).