Naderwanie mięśnia

W dzisiejszych czasach wszelkie formy aktywności sportowej stają cię coraz bardziej popularne. Nie wszyscy jednak odpowiednio przygotują się do wysiłku co może grozić urazami tkanek miękkich.

Naderwanie mięśnia jest II stopniem uszkodzenia tkanki mięśniowej. Może  dotyczyć  nie tylko sportowców zawodowych, ale także amatorów aktywności sportowej, szczególnie tych dopiero zaczynających swoją przygodę.

Do urazu tego typu dochodzi kiedy to zostanie przekroczona granica wytrzymałości tkanki mięśniowej. Może dotknąć zarówno mięśnie nadmiernie napięte ale także osłabione.

Do najczęstszych przyczyn zwłaszcza w gronie amatorów sportu zalicza się brak rozgrzewki przed treningiem właściwym, ale także jej złe wykonanie oraz zbyt krótki czas jej trwania.

Wśród innych przyczyn można wyróżnić :

  • trwające długo przeciążania /przetrenowanie,
  • zaburzona koordynacja nerwowo-mięśniowe,
  • z bardziej gwałtownych przyczyn : zbyt intensywne, rozciągnięcie mięśnia, podniesienie ciężkiego przedmiotu oraz gwałtowny nagły ruch.

Dominującym objawem naderwanego mięśnia jest punktowy ból o charakterze  kłującym, pozatym występuję takie objawy jak:

  • stan zapalny (zaczerwienienie, ocieplenie, obrzęk tkanki objętej urazem),
  • może pojawić się także krwiak (w przypadku uszkodzenia naczyń krwionośnych),
  • wrażliwość przy dotyku,
  • wyczuwalne zagłębienie zgrubienie w miejscu uszkodzonym,
  • ból narastający przy ruchach,

Pierwsza pomoc

METODA RICE

  • Rest – odpoczynek,
  • Ice – chłodzenie stawu (10 min co 2-3 h) ma to na celu zmniejszenie bólu i ewentualnie powstającego obrzęku,
  • Compression – kompresja, czyli delikatny ucisk uszkodzonej okolicy,
  • Elevation – uniesienie kończyny, co ułatwi odpływ płynów.

W przypadku rozpoznania urazu zaleca się wizytę u lekarza lub fizjoterapeuty.

Zalecane zabiegi:

  • Fizykoterapia (laser, UD, pole magnetyczne, kroioterapia) zabiegi mają na celu zmniejszenie bólu i stanu zapalnego oraz zadziałać regeneracyjnie,
  • Masaż tkankek miękkich mający na celu poprawę krążenia oraz odżywienie tkanek,
  • Kinesiology taping (tymczasowe odciążenie uszkodzonego miejsca),
  • Ćwiczenia. Początkowo izometryczne w późniejszym etapie ćwiczenia poprawiające czucie głębokie, które zostało zaburzona na skutek urazu.

Jak zapobiegać?

  • Solidna i odpowiednia rozgrzewka,
  • Regularny stretching.

Słuchanie własnego ciała (zwracanie uwagi na sygnały ostrzegawcze takie jak ból, zmęczenie).